In Geen categorie

Deze week willen we graag een werk uit onze tentoonstelling In de ban van Hercules Segers. Rembrandt en de Modernen met jullie delen: Hercules Segers, Landschap met de sparretak, ca. 1625-1630, ets, gedrukt in zwart op licht grijs geprepareerd doek, opgewerkt met twee tonen blauwe en bruine waterverf, staat I (3), 146 x 205 mm, Amsterdam, Museum Het Rembrandthuis

Hercules Segers, Landschap met de sparretak, ca. 1625-1630, ets, gedrukt in zwart op licht grijs geprepareerd doek, opgewerkt met twee tonen blauwe en bruine waterverf, staat I (3), 146 x 205 mm, Amsterdam, Museum Het Rembrandthuis

De zeventiende-eeuwse schrijver en kunstenaar Samuel van Hoogstraten zei – heel opmerkelijk – over Hercules Segers: ‘Hy drukte ook Schildery’. Oftewel, Segers’ etsen lijken net schilderijen. We kunnen inderdaad verscheidene schilderachtige kenmerken in Segers’ grafische werk terugzien. Een mooi voorbeeld hiervan is de ets hierboven, Landschap met de sparretak uit circa 1625-1630. Deze ets is gedrukt in zwart, op stof die geprepareerd is met lichtgrijze verf. Vervolgens is de prent opgewerkt met twee tonen blauwe en bruine waterverf, waardoor het – net zoals Van Hoogstraten schreef – op een schilderij lijkt.

Hercules Segers maakte slechts een heel gering aantal afdrukken van dezelfde voorstelling, gemiddeld drie. Binnen zo’n kleine oplage van één prent varieerde hij ook nog eens bij vrijwel iedere afdruk; hij koos een andere kleur, een andere drager, of een andere bewerking. Zodoende zijn de prenten van Segers echt unica. Deze benadering staat vrijwel haaks op het basisprincipe van de grafische kunst. Deze techniek werd namelijk beschouwd als een goede reproductiemethode, waarbij een voorstelling in meervoud kan worden geproduceerd en vervolgens verkocht.

Met de tentoonstelling In de ban van Hercules Segers. Rembrandt en de Modernen richt Museum Het Rembrandthuis zich op de invloed die Segers heeft uitgeoefend op Rembrandt en kunstenaars uit diens omgeving. Ook wordt de belangrijke rol die Segers heeft gespeeld in de ontwikkeling van moderne en hedendaagse kunstenaars rijkelijk geïllustreerd aan de hand van werk van onder andere Max Ernst, Nicolas de Staël, en Robert Zandvliet. Deze tentoonstelling is nog tot en met 8 januari 2017 te zien in het Rembrandthuis. Klik hier voor meer informatie.

Recente berichten

Geef een reactie

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search