In Geen categorie

In ‘Rembrandt Curated’ plaatsen we een kunstwerk van Rembrandt naast een werk van een andere kunstenaar. De twee werken roepen onderling associaties op, door een gedeeld thema, compositie, kleurpalet, of gewoon een gevoel. De ‘Rembrandt Curated’ van vandaag: Ferdinand Bol, Portret van de Overlieden van het Amsterdamse Wijnkopersgilde, ca. 1659 (Alte Pinakothek, München) en Rembrandt, De waardijns van het Amsterdamse lakenbereidersgilde, bekend als ‘De Staalmeesters’, 1662 (Rijksmuseum, Amsterdam)

Ferdinand Bol, Portret van de Overlieden van het Amsterdamse Wijnkopersgilde, ca. 1659 (Alte Pinakothek, München) en Rembrandt, De waardijns van het Amsterdamse lakenbereidersgilde, bekend als ‘De Staalmeesters’, 1662 (Rijksmuseum, Amsterdam)

Het groepsportret is een typisch zeventiende-eeuws Hollands schilderij, waarop leden van de stadse elite zich doorgaans op ware grootte lieten afbeelden. Het waren meestal welvarende kooplui, gildelieden, en hooggeplaatste leden die maatschappelijke functies beoefenden, die hun status met deze schilderijen wilden tonen. Alleen de beste portretschilders werden gevraagd om deze heren en dames in beeld te brengen, waaronder Rembrandt en zijn voormalige leerling Ferdinand Bol.

Links zien we een van zulke groepsportretten, geschilderd door Ferdinand Bol. Hij heeft dit schilderij vervaardigd voor de overlieden van het Amsterdamse wijnkopersgilde, vermoedelijk in 1659, het jaar dat dit gilde werd opgericht. We zien zes hoofdlieden en een gildeknecht rond een tafel waarop een oosters kleed is gedrapeerd. De gildeknecht is te herkennen aan een schaaltje in zijn linkerhand en een attribuut om wijn mee te proeven in zijn rechterhand. De overlieden dragen allen een grote zwarte hoed, met uitzondering van degene dit op de stoel voor de tafel zit; hij heeft zijn hoed op tafel gelegd.

Maar ook Ferdinand Bols voormalige leermeester Rembrandt heeft een indrukwekkend groepsportret geschilderd, wat tevens zijn enige regentenstuk is. We zien hier een groep staalmeesters; keurders van het lakengilde, aangesteld om de kwaliteit van de stoffen te controleren. Net als in het schilderij van Bol zijn alle ogen van de geportretteerden op ons gericht, maar Rembrandt heeft daarnaast ook een gevoel van beweging weten uit te drukken met dit schilderij. De tweede figuur van links is even uit zijn stoel omhooggekomen, en ook de figuren in het midden lijken op te kijken alsof ze ons net hebben opgemerkt. Het schilderij van Rembrandt heeft een lager gezichtspunt dan dat van Bol, waardoor de punt van de tafel naar voren lijkt te steken en een driedimensionaal effect creëert.

Wat zijn jouw gedachten over deze twee kunstwerken? Vormen ze een goed paar? We horen graag wat jij er van vindt!

Recente berichten

Geef een reactie

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search